Jedno od najvažnijih pitanja današnjice, koje muslimani sami sebi treba da postave, jeste: Kakvi su nam saffovi (redovi)? S tim u vezi, akobogda, napisaćunekoliko hadisa, koji govore o pravilnom formiranju saffova.
Ebu Mes’ud el-Bedri, r.a., prenosi: ”Allahov Poslanik, a.s., tapšao bi nas po ramenima prije namaza i govorio bi: ‘Poravnajte i nemojte se razjedinjavati, pa da vam se srca razjedine. Neka iza mene (u saffu) budu stariji i učeni, zatim iza njih oni koji su im (u tome) bliski, a onda oni koji su bliski njima.’ ” (Muslim, Ebu Davud, Nesa’i i Ibn Madže)
Kada Poslanik, a.s., kaže: ”Poravnajte!”, onda on od nas traži da vrhovi naših nožnih prsta budu u jednoj liniji, kao u vojsci. Jer, namaz je rat protiv svoga nefsa i protiv šejtana. I sam naziv mjesta gdje boravi komandant – Imam, dovoljno govori. Mihrab je mjesto gdje se vodi rat.
Osim toga, ravnanje saffova ima i drugu važnost, o kojoj Poslanik, a.s., veli sljedeće: ”Izravnajte svoje saffove, jer poravnavanje saffova spada u (potpuno) obavljanje namaza.” (Buharija, Muslim i Ebu Davud)
Dakle, ako saffovi nisu ravni, namaz je krnjav. Pa kako onda možemo očekivati da ga Allah, dž.š., primi? Niko ne vole krnjave stvari. Svi mi krnjave stvari bacamo u smeće.
Zatim, Poslanik, a.s., od nas traži da popunimo praznine u saffovima, pa veli: ”Zbijte svoje saffove, približite ih i izravnajte vratove! Tako mi Onoga u Čijoj ruci je moja duša, ja zaista vidim kako se šejtan provlači između vas i popunjava praznine u saffu, baš kao da su crne ovce.” (Ebu Davud i Nesa’i)
Dakle, prokleti šejtan želi da u našim saffovima budu praznine, kako bismo cijeli namaz proveli u mislima: ”Što li se to Ibrahim udaljio od mene? Da se nije šta naljutio na mene? Da me možda ne mrzi?” I tome slično. Time prokleti šejtan želi da zavadi ljude i da razjedini džemat.
Da se to ne bi desilo Poslanik, a.s., nam je objasnio koliko to treba da se približimo jedan drugom kako bi saff bio popunjen, pa veli: ”Ispravite saffove, izravnajte ramena, popunite praznine, blago se prislonite uz ramena vaše braće i ne ostavljajte šejtanske praznine! Ko spoji saff, Allah će ga spojiti (sa Svojom milošću), a ko ga prekine, Allah će prekinuti (pomagati) njega.” (Ebu Davud i Nesa’i)
Iako Poslanik, a.s., za prvi saff kaže da je najbolji, čime, ustvari, poziva ljude da se bore za njega, on ipak prednosti prvog saffa daje određenim osobama, prvenstveno učevnim i starijim.
U vezi s tim Ebu Malik el-Eš’ari, r.a., kaže: ”Hoćete li da vas obavijestim o namazu Poslanika, a.s.? Prouči se ikamet, pa se u saffove poredaju odrasli ljudi, a za njima dječaci, a onda im Poslanik, a.s., klanja.” (Ebu Davud)
Što se tiče ženskih saffova, za njih važe ista pravila kao i za muške. Uz dva izuzetka.
Poslanik, a.s., je rekao: ”Najbolji saff za muškarce je prvi, a najgori posljednji. Najbolji saff za žene je posljednji, a najgori prvi.” (Muslim, Ebu Davud, Tirmizi i Nesa’i)
A Ibn Abbas, r.a., veli: ”Klanjao sam pored Poslanika, a.s., a Aiša je bila iza nas i klanjala je s nama.” (Nesa’i)
Ispravan saf znači ispravan hod-bez povijanja pred bilo kim osim pred Allahom
Ravan saf znači da nas sviju veže isto (put uspjeha je linija dobra)
Zbijen saf znači da smo stameni i jaki kad god je potrebno da opće dobro
A pregledan saf znači da smo spremni pred Gospodara stati i odgovarati
Dok je upotpunjen saf onaj koji nas drži na kursu koji je ispravan i Bogu ugodan.
Jak saf znači da smo svjesni okruženja i trenutka u kojem smo
Braćo moja! Ispravnost naših saffova u džamiji je uslov za ispravnost svih ostalih naših odnosa. Nažalost, općenito stanje u našem društvu, zatim u Državi uopće, pa i u čitavom muslimanskom svijetu pokazuje da naši saffovi nisu dobro poredani. Zato upućijem apel svima vama – Popunite, poravnajte i zbijte saffove! Pred nama su zaista teški dani.
Pisao:Fikro Bosnić