Prvo je bio zgodni ljubavnik u Telmi i Luiz, maloj ulozi koja je naterala gledaoce da se zapitaju: „Ko je on?” davne 1991.
Zatim je bio srcelomac, mlađa verzija naratora van ekrana Roberta Redforda u filmu Reka uspomena (1992).
Poznato je da je postao bolja polovina Breda i Džen dok je bio u braku sa Dženifer Eniston, a zatim ga je deo tabloida zvao – „Branđelina” – tokom braka sa Anđelinom Džoli.
Sve vreme, njegov izgled i njegovi brakovi možda su zasenili nešto drugo.
Bred Pit je izgradio opus o kojem većina glumaca može samo da sanja.
Sa izvedbama koje se kreću u više žanrova tokom tri decenije i mudrom strategijom odnosa s javnošću, on je model kako upravljati karijerom filmske zvezde.
- Karl Malden – diskretni holivudski heroj srpskog porekla
- Džek Nikolson – večni sjaj holivudskog buntovnika
- Sve filmske smrti Šona Bina
Nova akciona komedija Brzina metka govori mnogo o toj karijeri.
Pit glumi šašavog junaka sa pseudonimom Bubamara, plaćenika sa neuglednim šeširom.
Braneći se od ubica u brzom japanskom vozu i pokušaja da ukrade aktovku punu gotovine, Bubamara pokušava da postane smireniji momak, iskreno izgovarajući rečenice za samopomoć.
„Neka ovo bude lekcija o toksičnosti besa”, kaže Pit bezočno precizno nakon jednog nasilnog susreta.
Brzina metka je akciona ekstravaganca, ali je odlika filma njegov zloban ton, oblikovan i nošen glumom zvezde.
Gledajući ga, skoro biste mogli reći da je Pit veoma dobar dramski glumac, ali još bolji u komediji.
Međutim, njegova prava snaga je komplikovanija od držanja maski komedije ili tragedije.
Pitove najbolje izvedbe su one koje su mu donele Oskara, poput kaskadera Klifa Buta u filmu Bilo jednom u Holivudu (2019): drama prožeta crnim humorom.
Kao Klif, njegov osmeh je neka vrsta cerenja, ali nestašnog, a ne odbojnog.
U ulozi Alda Rejna, nacističkog preprodavca sa naglašenim seoskim akcentom u Prokletnicima (2009), Pit je uneo dašak humora i apsurda na temu života ili smrti u filmu.
Ta ozbiljna, ali šaljiva kombinacija je njegov adut i funkcioniše izvan ta dva filma Kventina Tarantina.
Nalazi se u nedovoljno cenjenim ulogama, poput ubice (da, još jednog) u filmu Ubij ih nežno (2012) Endrua Dominika.
Kao i u lakoći koju je doneo stresnom bejzbol menadžeru u Formuli uspeha Beneta Milera (2011).
Pit nije odmah pronašao taj adut. Pružao je snažne i cenjene dramske predstave skoro od početka karijere.
Prkosio je lepom dečačkom izgledu kao pacijent u psihijatrijskoj bolnici u filmu 12 majmuna koji putuju kroz vreme (1995) i kao napaćeni alter ego u Borilačkom klubu (1999).
Njegove klasične komedije su retke, ali postoje. On urnebesno plovi kroz film Džola i Itana Koena Spaliti posle čitanja (2008) kao trener u teretani koji žvaće žvake, vozi bicikl i nije previše bistar.
Ali ništa nije moglo da se takmiči sa zlatnim izgledom.
Dobio je nominaciju za Oskara za film 12 majmuna, koja je objavljena iste godine kada je proglašen najseksipilnijim čovekom na svetu prema časopisu Pipl.
Znamo o kojoj je slici reč.
Prekretnica je bila film Prokletnici.
Tu je podrugljivi podsmeh prvi put uzeo maha, gde su mu akcenat i gruba vojnička frizura pomogli da pobegne iz senke lepog Breda.
Tarantinov scenario smešta junaka, ali je Pit pobegao sa njim, prenevši tu mešavinu drame i duhovitosti u druge filmove.
Bio je to pametan zaokret u karijeri, drugačiji od puteva većine velikih zvezda njegove generacije i stasa.
Džordž Kluni (61) nije odustao od glume, ali se sve više okreće produkciji i režiji društveno svesnih filmova.
Tom Kruz (60) drži se akcione prošlosti sa ovogodišnjim Top Ganom: Maverikom i očigledno beskrajnim nizom Nemogućih misija, pretvarajući statičnu sliku u hitove na blagajnama.
Met Dejmon (51) je od Džejsona Borna prešao do ozbiljnog oca u filmovima poput Stillwater (2021). Ali Pit (58) birao je najrazličitije uloge.
U poslednjoj deceniji, pojavio se u dramama Drugog svetskog rata i savremenim satirama i odabrao nekoliko lukavih epizodnih uloga.
Taj opseg je deo lukave formule. Bez jedinstvene ličnosti na ekranu, osim što izgleda kao Bred Pit, on može da izbegne da bude tipiziran ili ustajao.
Pronalaženje aduta
Poslednjih godina počeo je da se ruga imidžu lepog dečaka ne okrećući mu leđa, što je taktika razoružavanja.
Pojavljivanje u Brzini metka sa smešnim šeširom i velikim štreberskim naočarima, kao da nije jedno od najlepših lica na svetu, strategija je koju je ranije dobro koristio.
U sporednoj ulozi kradljivca scene u ovogodišnjoj avanturističkoj romantičnoj komediji Izgubljeni grad, igra majstora koji stiže na ostrvo na koje je odveden otet lik Sandre Bulok.
Njene prve reči upućene njemu su zapanjeno: „Zašto si tako zgodan?”
Pit jednostavno odgovara: „Moj tata je bio meteorolog”, što je možda najsmešnija rečenica u celom filmu.
On nehajno odbacuje svoj izgled i u filmu Bilo jednom u Holivudu, kao meta i komični efekat.
Brus Li kaže Klifu: „Znaš, ti si nekako lep za kaskadera”.
Sa zbunjenim osmehom, Pit odgovara: „To mi svi kažu”.
Iako je Pit osvojio Oskara u kategoriji najboljeg sporednog glumca za taj film, njegova uloga i uloga Leonarda Di Kaprija kao nominalno glavnih likova, Rika, gotovo su izjednačene.
Pit daje liku takvu harizmu da skoro ukrade film, baš kao što Rejn krade Prokletnike.
Kada Klif poseti ranč na kome se nalazi porodica Menson, on sumnja da iskorištavaju starog prijatelja (Brus Dern).
To je još jedan od Pitovih pametnih slatkih momenata u kojima se balansira zabrinutost za slepog starca sa opuštenim šarmom i svešću o apsurdnosti situacije.
A u Ubij ih nežno on ponekad slikovito krvavoj drami unosi duhovitost.
Otrcan, sa zamašćenom kosom i kožnom jaknom, Pitov lik je nemilosrdan, ali nespokojan kada udara iz blizine.
„Jesi li ikada nekoga ubio?”, pita posrednika koji namešta ubistvo.
„Postaju svi dirljivi, emotivni. Plaču, mole, preklinju… Sramotno je”, kaže on, praveći mrzovoljno lice.
„Volim da ih ubijam tiho, iz daljine.”
Scena bi bila potpuno drugačija da je Pit izgovorio rečenicu grubim tonom umesto suvoparnom duhovitošću.
Brzina metka ne pogađa Pitov adut, iako čini polovičan pokušaj.
U intervjuu za ET Kanada, on pominje lakoću filma, dodajući: „Ipak, ispod toga je tema sudbine, slobodne volje”, koju on naziva „podvodnom strujom filma, kroz ovaj sistem isporuke komedije”.
Dobar pokušaj, ali dok se na ekranu mnogo priča o sudbini i sreći, Brzina metka je previše crtan da bi imao pravu dramu. (Zašto bi? To je dovoljno zabavna akciona komedija.)
Ali taj komentar govori o Pitovoj sopstvenoj svesti o tome šta mu najviše odgovara.
Tokom godina, zarez imao je nekoliko generičkih uloga u filmskim ostvarenjima, kakvu bi neki drugi glumac energično mogao da reši bez promene DNK filma.
U Trećem svetskom ratu (2013), jednom od Pitovih filmova sa najvećom zaradom, on prati virus koji izaziva zombi apokalipsu.
On je u centru radnje, ali ovo nije baš „film Breda Pita” jer njegova izvedba ne oblikuje ono što jeste.
Brzina metka je film Breda Pita jer ne bi bio isti bez njega.
Film je potpuno zabavan kada se Bubamara spetlja sa dvojicom britanskih ubica koje glume Brajan Tajri Henri i Eron Tejlor-Džonson, glumci koji su potpuno na Pitovoj mrtvoj talasnoj dužini, ali s vremena na vreme se izjednači jer ostalim ulogama i glumcima nedostaje njegova zlobna oštrina.
- Beti Vajt: Zlatna devojka zlatnog srca
- Tajni dnevnik Merilin Monro: „Nekad stvarno ne mogu da podnesem ljudska bića”
- Elizabet Tejlor, glumica čiji je život uzbudio maštu miliona
Pametna strategija
U poslednjoj deceniji, Pit je još više zatekao gledaoce nizom ratnih filmova.
Osrednji Bes Dejvida Ajersa (2014) je veliki staromodni akcioni film o Drugom svetskom ratu, sa Pitom kao nasilnim likom pod nadimkom „Vardadi”.
Saveznik Roberta Zemeckisa (2016) je veliki staromodni romantični film o Drugom svetskom ratu.
Pit se oslanja na tip filmske zvezde kao poletni kanadski tajni agent u saradnji sa Marion Kotijar.
Saveznik je toliko očigledan povratak da zapravo počinje u Kazablanki, ali film i izvedba svejedno funkcionišu. Satirična Ratna mašina (2017) je ambiciozan neuspeh.
Pitov nastup kao arogantnog američkog vojnog komandanta u Avganistanu je više karikatura nego satira.
Dok je činio čuda sa zabezeknutim izvijenim obrvama u Jednom davno, u Ratnoj mašini ima stalno namrštenu obrvu i njegovo desno oko stalno žmiri, što izgleda kao da se glumac previše trudi.
Međutim, sporedna prednost sve te raznolikosti je da je Pitov privatni život izbledeo na ekranu samo kada je to bilo neizbežno, kao u Gospodin & gospođa Smit (2005), gde se upoznao i sarađivao sa Džoli, i Beyond the Sea (2015), koji je ona napisala i režirala.
Igraju par čiji je brak u rasulu.
Njihov brak se završio 2016, ali publicitet nisu izgubili.
Čak i sada, teško je održati korak sa njihovim pravnim statusom, usred tekuće borbe za starateljstvo nad šestoro dece i njegove tužbe zbog prodaje njenog udela u vinariji u zajedničkom vlasništvu.
Ali poslednjih godina je lukavo uspeo da zadrži pažnju na drugom mestu što je više moguće.
Njegova kampanja za Oskara u Bilo jednom bila je besprekorno organizovana, sa jednim šarmantno skromnim govorom o prihvatanju drugih.
I pogledajte strategiju koju je primenio tokom reklamne turneje Brzina metka, potencijalno povlačeći pažnju sa ličnih problema nizom modnih stilova na crvenom tepihu koji privlače publiku.
On je skočio u vazduh u neonsko-zelenom odelu na premijerama u Los Anđelesu.
Odelo od lanene suknje koje je nosio na berlinskoj premijeri trebalo je da privuče pažnju, ali je takođe bio i veoma stilizovan izgled toliko izgužvan da je izgledao gotovo nestilizovano, baš kao i njegove PR kalkulacije.
U avgustovskom broju magazina GK, u izuzetno mekom intervjuu, Pit je govorio o tome da je trezan i da je prestao da puši.
Citirao je pesnika Rumija. Ali fotografije su izazvale još više uzbuđenja, zapalivši internet, jednostavno zato što prkose konvencionalnom glamuru vodećih ljudi.
Na jednoj je bled, očiju obrubljenih olovkom, leži u vodenoj postelji od cveća kao mrtva Ofelija.
Na drugoj, oči su mu ukrašene zracima metalik srebrne šminke.
Uz nadrealne, psihodelične pozadine, fotografije su bile ekscentrične i potpuno neočekivane.
Slažem se da je i to bio pametan potez, takav koji gledaoce drži radoznalim i pomaže da se održe karijere velikih glumaca.
Pitov nastavak filma Brzina metka ne može se više razlikovati od akcionog filma sa kokicama.
U Vavilonu Demijena Šazela, smeštenom u Holivudu 1920-ih i koji bi trebalo da bude objavljen u decembru, on igra lika koji je navodno zasnovan na idolu nemog filma Džonu Gilbertu.
Uloga obuhvata konvencionalni holivudski glamur.
Ali Pitov šašav osećaj za imidž i karijeru pokazuje nam kako da budemo filmska zvezda – ne slavna ličnost sa Instagrama ili uticajna osoba, već trajna, staromodna filmska zvezda – za 21. vek.
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Izvor vijesti: oslobodjenje.ba