Droga je prevožena trgovačkim brodom, a bila je sakrivena u usisu za hlađenje, u 12 vodootpornih vreća pričvršćenih konopcima.
Izvor “Vijesti” iz strane bezbednosne službe kazao je da je i ta pošiljka povezana s Balkanskim kartelom, ali da zbog dalje istrage za sada ne može iznositi više detalja. Isti izvor objasnio je da nadležni nastavljaju sa sprovođenjem neophodnih istražnih radnji u operaciji nazvanoj “Ponos jug”, kako bi se utvrdio identitet odgovornih za transport droge, kao i onih koji su bili zaduženi za preuzimanje.
Operacija je sprovedena u okviru uske saradnje između tamošnje Službe za nadzor i Civilne garde, koje redovno prikupljaju informacije i procenjuju potencijalne nove rute i metode sakrivanja koje koriste kriminalne organizacije za transport kokaina iz Južne Amerike u Evropu, saopšteno je iz španskog Ministarstva unutrašnjih poslova.
Objašnjavaju da su u okviru zajedničkog rada i analize rizika sprovedenih na pomorskom saobraćaju došli do klasifikacije jednog teretnog broda, koji je stajao u više brazilskih luka, kao sumnjivog za korišćenje u transportu droge ka Evropi.
Agenti su proverili prijavljene destinacije – prva naredna bila je Las Palmas de Gran Canaria, a potom je brod planirao da nastavi put ka lukama Sete i Koper, u Francuskoj i Sloveniji.
Nakon dolaska u Las Palmas de Gran Canaria izvršena je inspekcija na sidrištu tog broda.
“Na osnovu podvodne analize trupa broda, koju je sprovela Specijalna grupa za podvodne aktivnosti Civilne garde iz Las Palmasa, otkriveno je dvanaest vodootpornih vreća smeštenih na sakrivenom mestu, u usisu za hlađenje i pričvršćenih konopcem za jednu od rešetki trupa, i izvršeno je njihovo vađenje. U prostorijama Civilne garde izvršena su testiranja i utvrđeno je da je u pitanju kokain, ukupne težine 289 kilograma, raspodeljenih u toliki broj pakovanja”, saopštili su iz španskog Ministarstva unutrašnjih poslova.
Balkanski kartel pretrpeo jak udarac
Prema saznanjima “Vijesti”, Balkanski kartel je i sredinom jula pretrpio jak udarac u Južnoj Americi, kada je, nakon četvorogodišnje istrage, Centralna brigada za droge Nacionalne policije, u saradnji s Europolom, američkom agencijom DEA, Nacionalnom kriminalističkom agencijom Ujedinjenog kraljevstva i Pomorskim centrom za analizu i operacije u vezi s drogama (MAOC-N), uhapsila oko 50 osoba koje su bile deo kriminalne mreže zadužene za transport kokaina iz Latinske Amerike u Evropu.
“Balkanski kartel u tom kriminalnom poslu bio je zadužen za regrutovanje posada i nabavku dela kokaina koji su distribuirali širom Evrope, iz svojih baza na Costa del Sol”, kazao je sagovornik “Vijesti”.
Deo te grupe, prema tvrdnjama Europola, uhapšen je i sredinom juna, kada su evropske policije uhapsile 40 osoba i zaplenile osam tona kokaina, u akciji kodnog naziva “Operacija Jadran”, čija meta je bila kriminalna mreža koja je krijumčarila velike količine droge iz Južne Amerike u Evropu, preko Zapadne Afrike i Kanarskih ostrva.
U toj akciji, osim droge, oduzeto je 12,5 miliona evra u gotovini, u različitim zemljama Evrope. Time je, kako tvrdi španska policija, potpuno onesposobljena jedna od najvećih grupa za šverc droge u Evropu – Balkanski kartel.
Sagovornik “Vijesti” objasnio je da sakrivanje droge u usisnom delu broda nije novina i da se međunarodni istražitelji godinama susreću s tim.
“Sea chest, prostori iz kojih brodovi uzimaju recimo vodu za hlađenje motora tehnički su izvedeni da kada se otvori usis, zaštitne rešetke služe da spreče prolaz veće ribe kroz rešetke, koja bi pod pritiskom mogla začepiti te usise. Usisi se s unutrašnje strane mogu samo čistiti od onoga što prođe kroz usis, odnosno, uglavnom od sitne ribe. Spoljnjem delu se ne može pristupiti iznutra, jer su ti prostori plombirani zbog eventualnih grešaka, jer kada bi bili lako dostupni za otvaranje, to bi omogućilo lako potapanje broda. Kad bi neko to otvorio, pritisak podvodnog dela vode je takav da je praktično nezaustavljiv i to topi brod u par sati, zavisno od veličine broda. Zbog toga je jedini pristup spolja i na tim mestima drogu sakrivaju ronioci, opremljeni alatom, koji znaju šta rade. To im se plaća od 50 do 80.000 dolara. Zadatak im je da spolja otvore rešetke, ubace kokain, pričvrste drogu i ponovo zavare rešetke. Nikakvo drugo kačenje nije moguće, jer je veliki rizik od gubljenja tovara”, kazao je sagovornik “Vijesti”.
Objasnio je da su međunarodne službe, upravo zbog tog načina krijumčarenja kokaina, dogovorili da u Kolumbiji, na kontejnerskim terminalima, za vreme boravka broda na terminalu, oko tih plovila sve vreme patroliraju vojne patrole.
“Nakon završetka teretnih operacija vojni ronioci s robotom ulaze u vodu i pregledaju kompletan trup. Te mere doprinele su da se značajno smanji mogućnost unosa kokaina u usisni deo broda”, kazao je isti izvor.
Izvor vijesti: haber.ba